Stotlzekleiven – Utført!

Tidlig i vår så var det en del snakk om Stoltzekleiven. En motbakke på 910 meter, med en stigning på 34,5 % (i følge Wikepedia). Det er en steinlagt tursti med ca 900 trappetrinn. Hver høst i september går motbakkeløpet Stoltzekleiven Opp her i Bergen, og det er bestandig mange som er ute å trener. Nå er det sånn at jeg er født og oppvokst i denne byen, men jeg har aldri gått denne turen! Så det måtte det jo gjøres noe med. (Ja selve løpet i september får klare seg uten meg, jeg er fornøyd med bare å ha gjennomført)

Så i vår sa jeg så eplekjekk at “jeg skal gå Stoltzen før jeg fyller 50…”

Det var i vår og den 50-års dagen var jo langt unna… Så gikk nå dagene, med mye grått vær, og jeg glemte vel uttalelsen min litt også. Det ble sommerferie, og plutselig var den over igjen, jobben begynte og tiden begynte å bli knapp…

Så når værmeldingen sa at det skulle bli bra vær på lørdag (som er i dag), da måtte jeg bare gjennomføre! Og nå kan jeg si at jeg har gjort det! Jeg har gått Stoltzen før jeg fyller 50… Og tiden…det gikk fortere opp enn ned, for å si det sånn! Og jeg er fornøyd – og det er faktisk det aller viktigste 🙂 På toppen ble vi belønnet med flott utsikt over byfjorden og den vakre byen vi bor i.

Med meg på turen hadde jeg mannen min, og det var bra for ellers hadde jeg aldri funnet startstedet. Jo, jeg hadde jo det da… for jeg bare spør folk jeg møter på veien, mens mannen han finner frem gps på telefonen for å sjekke hvor vi er. Det er mye raskere å spørre har jeg funnet ut 🙂

Turen var hard, og de høyeste trappetrinnene var et slit, og med et kne som ikke er helt som det skal så visste jeg jo hvordan det kom til å bli. Ja turen opp gikk greit, men veien ned igjen, når kneet ikke likte seg…det var ikke så gøy. Men med tiden til hjelp, og litt oppfinnsomhet som å gå baklengs for å skåne kneet et stykke, så kom vi ned igjen også. Og på flat mark er det ingen problem, bare i nedover bakker. Går man opp, så må man liksom ned igjen også. Blir nok en stund til jeg tar denne turen igjen, men det var absolutt verdt litt pusting og pesing!

Dette var tidligere drikkevann, men ikke nå lenger.

Veien nedover gikk på grusvei (litt forlengs og litt baklengs når ingen andre var å se) gjennom vakker, grønn skog..

Helt til slutt så må jeg bare ta med en blomst jeg traff på min vei nedover igjen.

Det var godt å komme hjem å ta seg en dusj før turen gikk videre til frisøren. Litt fargeoppfrisking og litt klipp må til i ny og ne – og ny og ne, det var i dag. Godt med alt som er gjort.

Ha en flott søndag 🙂

1. Så flink du er og du har jo god margin på den femtiårsdagen, en hel uke til og med. Å gå ned igjen er definitivt verre for knærne. Tror det skal være en alternativ vei ned, stemmer ikke det? Flott utsikt var det iallefall på toppen og en deilig følelse når en når toppen

2. Herlig! Er så vakkert der oppe så man glemmer liksom slitet. Men akk, å gå med vondt kne er ikke bare bare, det vet jeg for det hadde jeg også når jeg gikk. Dere gikk ikke ned trappene sant? For det er jo ikke lov 😛 Jeg gikk ned Fløyen, men vet man kan gå ned til Sandviken og.

3. hahahahahaha ny og ne var i dag -du er nå vittig 😀
      Deilig med litt fixings på håret,må til innimellom -eg må ta en runde med mitt ser eg…spesielt i det nye lyset på badet hahaha 😀
      men du..eg sparte det siste til slutt wow girl! Stoltzen og greier…….guriland så flink du er…eg har aldri vært….men min fars kone på 75 gikk opp i fjor vinter med datteren min….var sikkert våren ja ,vakkje snø,men gjørmete og egentlig ikkje best…..men hun vil flere ganger…..eg sa du er galen..og det er hun 😀
      min niese er forlovet med Stoltzekongen….og verdensmester i Empire State building up… Torbjørn 🙂
      han er også best på oppover hihi som du 🙂
      gratulerer!!!

4. Så flink du var!!! Nydelige bilder tok du også. Nå fikk jeg jammen lyst på en topptur her.
      Frøkna her sier hun gidder en sykletur med mor i dag, så da blir det sånn i dag. Turer er hyggligst når man er to 🙂 Kanskje jeg kan legge en plan for å få med meg resten på en liten topp neste helg 😉 Ha en finfin søndag sprekingen

5. venkesstrikk: Vi gikk ikke Stoltzen ned igjen. Den er enveiskjørt – kun for å gå opp, selv om vi møtte noen på vei ned der også. Vi gikk ned i Munkebotn, til venstre når vi kom til toppen. Går man til høyre kan man gå mot Fløyen. Dersom vi hadde måttet gå ned samme veien så kunne jeg ikke gått der, for nedovertrapper og det kneet er ikke en god kombinasjon. Har mer enn nok med trappen her inne i huset. Det var likevel en fin tur, og jeg kan godt ta den igjen, men tror jeg må trene litt mer for å bedre det kneet først. Og utsikten fra toppen er bestandig en fin belønning – uansett hvilken topp man kommer til. Og 50 års dagen…den er det leeenge til enda 🙂

6. frodith: Takk for det! Og jeg er sikker på at ansiktsfargen var nesten som t-skjorten når jeg kom opp 🙂 Deilig å føle at en beveger seg litt ekstra, men helt pyton med et kne som ikke er like begeistret <3

7. Veronica S: Nei vi gikk ikke trappen ned igjen. Vi gikk til Munkebotn, for vi parkerte bilen ved Sandviken sykehus. Det er en uskrevet regel som sier at det ikke er lov å gå ned – noe alle vet – men vi traff likevel en god del som gjorde det. Men de sto fint i ro og lot dem på vei opp få lov å passere. Og utsikten er helt klart fantastisk 🙂

8. cuskima: Du må få deg sånt lys som du kan dimme ned på badet, så ser du ikke alt så tydelig 😀 Tenker du koser deg der nå, for det ble kjempefint!
      Om jeg går Stoltzen igjen så har jeg ingen planer om å slå noen rekord – ikke en gang min egen! For meg var det en tur, og målet var å komme opp. Skjønt når man har begynt å gå, så MÅ an jo liksom fullføre – ingen muligheter til å snu…Når jeg er 75 tror jeg ikke jeg går der, så det står det respekt av! Når jeg var halvveis, så tenkte jeg på min søster som er en spreking, for hun hadde vært på toppen på min passeringstid der… Hun er en som spretter opp på fjelltopper og koser seg med det. Bra vi kan være forskjellige 🙂

9. Jeg liker denen turen opp. Den er knall tøff, og jeg møter mange opp lyderhorn som trener der før de hardtrener til Stoltzen.. Så noe er det med bratte fjell.
      Min sønn var oppe på 11 min da var jeg virkelig slått ut. Jeg brukte litt lengre tid opp, men min beste tid er ikke så langt borte liksom. Kommer gjeren opp der igjen titt og ofte, men er ikke glad i å kjøre inn til byen? Så dablir det Lyderen..)
      Flink du har vært.:)

10. Ja nei det nye badet har flombelysning eller av hahaha ,dimmer hadde vært lurt…men når eg tar av alt lyset har eg sånne led kubbelys med fjernkontroll på da ser man nada hahaha 😀 bare sånn koselys vet du……nesten ikkje nok til å se hvor doen er engang :p joda hahaha 😀
      Ja ble veldig fornøyd altså <3
      Høres ut som din søster er som andre i min familie....eg elsket å gå på Fløyen før og sånn men har så dumme ankler....er som med ditt kne...nedover er grusomt...noen ganger er bedre enn andre,men dumt å ikkje finne det ut før du går der likssom .
      wow
      nå kvapp eg....da stormen Nina var på sitt verste beveget ikkje blomsten min sg engang, men np er det helt stille og vips veltet blomsten på terassen med potten og gikk rett i gulvet? hahahaha eg hang oppunder taket
      jaja får gå å rydde opp der ute.
      ha en smashings søndag <3

11. Vanja Ch. Kvalstad ( Inne: 11 min er jo kanonbra! Ikke langt unna de beste. Jeg liker best å gå tur når jeg ikke må kjøre så langt og lete etter parkeringsplass. Derfor er Smøråsen et greit alternativ her, men det er jo ikke så langt eller høyt som Jyderhirn da 🙂

12. cuskima: Her har det vært rydding på timeplanen, og en liten kjøretur til Sotra. Liker ikke helt det grå og våte været som er kommet, så håper det ikke blir sånn den kommende uken. Ha en fin søndagskveld 🙂

13. Fru Stussli: Her er det blitt en våt søndag, så det var jammen bra jeg tok turen i går. Men spreking tror jeg ikke jeg skal kalle meg….jeg kom opp og det var målet. Men det er jo gøy å slite litt også når belønningen i form av flott utsikt er premien. Vi hadde med oss sjokolade som skulle være belønning på toppen, men når vi kom opp ville ingen av oss spise den – bare drikke vann. Så da ble det sjokolade på kvelden i stedenfor.
      Håper dere to fikk dere en fin sykkeltur i dag, for alt er kjekkere når man er to eller flere 🙂

14. leste nett i BT at det begynner sånn og blir fint ons og tors,men at dette er vanlig..blir så lei de der værmelderene ,de tror vi kun husker i fjor…..men eg husker ikkje mange sommere som dette…..aldri hatt en sommer eg ikkje sluttet med ull
      de sier vi har hatt 12 dager med over 20 grader….joda….men de fleste pleier sitte rpå terassen elelr i hagen om kvelden det kan du ikkje.
      Min venninne sine frø døde av kulde for noen uker tilbake…eg mener…ikkje normalt
      åh deilig med en kjøretur..eg savner bil 😀

15. Vanja Ch. Kvalstad ( Inne: Ja naturen her er fantastisk. Jeg har bodd på østlandet også, og der er det ingen fjell – bare åser, og det blir ikke det samme. Her kan man få akkurat det man vil: fjord, fjell, lette turer og tunge turer, skog og byvandring. Byen og områdene rundt har alt!

16. cuskima: Har vi virkelig hatt 12 dager med over 20 grader? Trodde ikke vi hadde hatt så mange… Skjønt i løpet av vår og sommer, så stemmer det kanskje. Men savner det å kunne sitte ute på terassen mer enn en halvtime, og helst vil jeg gjøre det flere dager etter hverandre. Men jeg er optimist og satser på en fin sensommer og en flott høst!

17. Vanja Ch. Kvalstad ( Inne: Ja fjell er best, selv om jeg ikke er flink nok til å benytte meg av turmulighetene. Kanskje det bør bli mitt mål etter fylte 50.., Det er jo aldri for sent 🙂

18. Vanja Ch. Kvalstad ( Inne: Jeg var mer fjellgeit i barndommen, dengang foreldrene mine dro med oss barn. Og jeg husker turene som fine og kjekke, så jeg bør absolutt finne frem den gleden igjen. Har ikke vært like flink å ta egne barn med på fjellet, det ble mer sporadisk.

19. Jeg har dratt mine barn opp og ned alle knauser. Stakkars tenker jeg av og til, men alle liker fjellet så noe bra er det jo kommet ut av de turene. De er glade i å bevege seg alle sammen. Ingen late her i huset? Rare greier. Hihi.
      Nei da. De er aktive og de koser seg. Da har jeg det bra..

20. Vanja Ch. Kvalstad ( Inne: Det er viktig å få med ungene ut fra de er liten. Få dem til å bli glad i naturen. Det har nok blitt mange turer på trekløveret vårt også, men ikke så mye i fjellet. Heldigvis er de også glad i å være ute – i fint vær.

21. Vanja Ch. Kvalstad ( Inne: jeg er ikke DER i det hele tatt. Ja vintersesongen altså. Jeg vil ha en lang sensommer og en lang fin høst – så kan det få komme en kort og fin vinter. Jeg er ikke noe ski-menneske 🙂

22. Dette står det respekt av. Ikkje bli overraska om du i morgon må gå baklengs i alle trapper som kjem i din veg. Det hendte nemleg meg, då eg gjekk alle trappene til aksla i Ålesund. I fleire dagar etterpå måtte eg gå baklengs i trapper pga gangsperr.

23. Oldemorbloggen: Jeg har nok gått sakte nok til at jeg slipper gangsperr, for jeg merket heldigvis ingenting i går, og ikke tegn til sorten i dag heller. Jeg skjønner jo nå hvorfor man ikke skal løpe opp, for da fungerer man fint dagen etter ( bare et kne som ikke er helt fornøyd, men det går seg til )
      Synes jeg ser deg gå baklengs i trappene 🙂