Hvor blir dagene av?

Tenk at det er to uker siden jeg forlot Italia med strand, sol og varme, god mat og ikke minst late dager.

Men ferien min var jo ikke slutt selv om vi dro derfra. Det er det fine med å reise med bil – to ferier i ett! Sydentur og opplevelser!

For på veien nordover stoppet vi i en liten og koselig tysk by som heter Quedlinburg.

Byen er liten, men likevel finnes det over 1200 bindingsverkshus her (og jeg kunne godt tatt bilde av nesten alle!) De eldste husene er fra ca år 1400.

Her fra den koselige markedsplassen i byen.

Denne byen skulle vi egentlig besøke på vår lille vårferie i mai, men da dukket det opp noe som gjorde at vi kuttet den ut. Men nå fikk vi den med oss, og det er jeg utrolig glad for! Jeg elsker sånne gamle byer med godt bevarte hus (selv om alt selvsagt ikke var like velholdt). Det gule huset her er et hotell og det sier skiltet over døren helt tydelig.

En seng laget i tre. Jeg setter utrolig stor pris på sånne små detaljer 🙂

Og kontrastene er ofte store…for selv om byen vi var i dagen før også var en gammel by, så fant vi der bla et hus som jeg aldri tror jeg har sett maken til før….og jeg tror heller ikke det kommer til å bli en ny husmote – men morsomt var det

Og ingen skal si at ikke eieren er gjennomført, for til og med porten har prikker!

Vi fortsatte turen nordover og stoppet opp i Danmark – barndommens ferieparadis! Og selv om jeg har sett mye av Danmark, så har jeg langt fra sett alt. Så denne gangen besøkte vi Ålborgtårnet

Sorry, men du må legge hodet litt på skakke. Jeg klarer ikke å snu det. Ålborgtårnet er 55 meter høyt, og holder åpent når det ikke blåser for mye. Vi prøvde oss på en tur opp i tårnet i påsken også, men da var det for mye vind sånn at tårnet var stengt! Men nå fikk vi tatt heisen opp til toppen, drukket en kopp kaffe og spist dagens kake, mens vi kjente at det svaiet litt. Jeg er ikke særlig glad i høyder, så dette var mer enn høyt nok for meg – og vi ble ikke på toppen lenger enn at kaffe og kake ble fortært. Satt ikke avslappet og koste meg med utsikten akkurat…

Vi kjørte videre til Rudbjerg Knude Fyr like ved Løkken. Her var det mye folk, så at dette er en turistattraksjon var ikke vanskelig å forstå. Det sies at fyret kommer til å gå over ende og falle i havet en dag, fordi bølgene vasker bort grunnen det står på. Vannkanten kommer stadig nærmere…

Det er nå litt tid igjen før det skjer, for det er ikke helt ute på kanten enda…

Jeg liker Danmark med sand og klitter, og på veien tilbake til bilen sto jeg stadig med rumpen i været og hodet og kamera lavt for å ta bilder av blomster…. Der var så utrolig mange vakre…

Jeg kjenner ikke navnet på blomstene, jeg bare nyter alle de flotte fargene

Denne lilla er ikke større en et kronestykke. Ligner litt på Pasjonsblomst, synes jeg…

En nydelig valmue foran en kornåker blir for meg aldri feil. Da vet jeg at jeg er i Danmark!

Ønsker deg en riktig fin helg 🙂

1. Å ja, de røde valmuene ,de er så fine og så vakker en by. I Tyskland har jeg knapt vært, bare så vidt innom grensen og så en tur til Kiel. Det var en vakker by og jeg kjenner igjen det med bildene. Bloggingen har faktisk gjort at jeg ser mer på turene nå enn jeg gjorde før og jeg elsker de byene i Spania med alle de nydelige fasaden og det å se alle balkongene, noen pynter så fint mens andre har ikke noe og fantasien hos meg setter i gang historier om de som bor der 🙂

2. Ja her har vi gått å venta på sommeren og nå er det snart høst :)) Så veldig deilig ut på den stranda :)..og sånn kjempekoselig by ser det ut til :))..prikkete hus
      var gøyalt..men ikke veldig pent..hehe..Masse flotte bilder her og turen høres spennende og hyggelig ut :)) Her er det sol i dag ..så nå kommer sommeren….tror jeg….

3. Tiden går altfor fort, og spesielt når man har det gøy 🙂 Plutselig er jobben satt i gang igjen, men den tiden går også fort. Denne uka har rast avgårde 🙂 Fine bilder. Morsomt hus også 😀 klemmer og fine kvelden <3

4. Ja, det er herlig med sånne minner. Virkelig vakkert alt sammen. Jeg savnet sommer ved Middelhavet i år, men vi har hatt det fint i Norge også. Men det blir ikke akkurat bading og barbent vannkanten. Ha en vakker helg! 🙂

5. Mariann Sæther Tokle: Ja, ikke sant. Man kan bli nysgjerrig på hvem som bor bak alle disse flotte fasadene. Gøy å lage historier, og jeg ser i alle fall med litt andre øyne nå. Tyskland er et land vi stort sett har reist gjennom, men jammen er der mange flotte steder der 🙂

6. annebe: Så deilig med sol! Her har dagen startet med regn, men fra lunsj av ble det bedre så vi kunne være ute i bare t-skjorten! Vi krever jammen ikke mye lenger…folk blir jo glad bare det er litt varme nå! Jeg ønsker meg en flott sensommer og høst etter denne sommeren 🙂

7. frodith: Helt sant! Denne uken har gått som en vind! Vi har tatt imot tre nye småtroll, og nestemann kommer på mandag! Hektisk og intenst, men det roer seg når alle er godt innkjørt og vi er godt ut i september tenker jeg. Krevende men veldig gøy også, når vi ser resultatene i form av trygge og smilende unger om en stund. For ikke å snakke om at foreldrene slapper av og vet at barna har det bra. Her blir det tidlig sengen i kveld, så god natt klemmer kommer <3

8. natheless: Jeg har ikke badet her hjemme i Norge i sommer, og det er rart for folk på jobben sier de føler de bare har hatt ferie og ikke sommerferie når de har vært her hjemme i år. Jeg krysser fingrene for at vi får en superfin sensommer…for håpet kan ingen ta fra oss 🙂

9. Oldemorbloggen: Ja prikker på huset hadde kanskje vært noe…men om du kommer tror jeg du leter forgjeves 🙂 Vi skal riktignok male huset til våren, men det blir nok ingen prikker. Jeg får heller male noen prikkete rom innendørs om lysten til det kommer over meg 🙂

10. Vanja Ch. Kvalstad ( Inne: Ferie er herlig, og jeg har det med å ta bilder av litt mange blomster. Men egentlig trenger jeg ikke å dra langt for å finne det, bare hjem til min mor for hun har to sider av huset dekket med massevis av roser. Selv har jeg bare noen krukker og kasser. Ha en fin helg 🙂

11. Koselig å se feriebildene dine 😉 Blomster er jo veldig moro å ta bilder av fordi det finnes så ubeskrivelig mye forskjellige blomsterarter <33 Vi har en rosebusk med rosa roser som er utrolig vakker når den står i full blomst, men til neste år ønsker jeg meg en gul rosebusk ute i hagen vår;-)
      Ønsker deg en fin og herlig helg margarites <3 Blomsterklem fra meg til deg <33

12. Nydelige bilder. FOR en koselig by da, det huset med prikker..hadde vært noe å malt barnehagen sånn..! Utrolig tøft.
      Danmark er et paradis når det er flott vær!

13. Ritamarita: Takk for blomsterklemmen <3 Roser er utrolig flotte, og jeg har mange ganger lurt på hvilken farge jeg liker best...men det er helt umulig å velge. jeg liker alle, og når jeg kjøper roser selv så varierer jeg fargene. Men det går kanskje mest i rosa, gul og sjampanjefargete nyanser - men rødt er jo også fint... Ha en fantastisk helg 🙂

14. Veronica S: Ja Danmark må ha fint vær, ellers blåser man helt bort! Og i fint vær er det et fantastisk ferieland. Kanskje vi skal gå for prikker om noen år når det må males et nytt strøk på bhg?

15. Ser ut som dere har kost dere i ferien. Kjenner på følelsen av at bobil hadde vært en bra ting å ha for oss som liker å loffe rundt og ta ting litt som det kommer

16. venkesstrikk: Bobil er supert! Man kommer dit man vil. har en søster som også har kjøpt det, og hun og mannen bruker den mye for de er sånne som må opp på alle fjelltopper de ser 🙂 Vi er ikke helt der enda, holder oss litt mer i lavlandet 🙂